Voorbereiding *
|
Context
|
Belevingswereld
Tropische vogels. |
Basisplan
|
Opdracht en randvoorwaarden
De kinderen ontwerpen een tropische vogel met 4
vleugels (alle vleugels in een andere vorm).
|
|
Doelen
|
Beeldend doel:
De kinderen ontwerpen en
kleien een tropische vogel met 4 verschillende vleugels.
Technisch doel:
De kinderen boetseren met
klei een vogel met vier vleugels, met een prikpen tekenen ze veren in de
vleugels.
|
|
Receptie
/Oriëntatie * |
Introduceren
|
Beeldcultuur
Postmodern, want het is
om te entertainen.
Beeldaspecten
Vorm, de kinderen moeten
de klei zo bewerken dat de vogel 4 vleugels krijgt, alle vleugels in een
andere vorm.
Ontwikkelingsfasen
Fase 3,
zichtbare werkelijkheid
|
Informeren
|
Beeldbeschouwen
We kijken naar een fragmentje
uit Rio (film). Hierin zie je heel veel verschillende gekleurde vogels. Ik
vraag hoe de vogels eruit zagen. Welke kenmerken hadden de vogels (snavel, kleuren,
vleugels). Ik vraag of deze vogels in Nederland voorkomen. Ik vraag welke
kenmerken een vogel tot een tropische vogel maken. We beschouwen wat voor
vleugels de verschillende vogels hadden. Hadden de vogels veren, hoe zie je
dat?
|
|
*
|
Instrueren
|
Beeldend Probleem
Ontwerp je eigen
tropische vogel waarbij de vogels 2 vleugels aan elke kant heeft, de vogel
moet overeind blijven staan en elke vleugel een andere vorm heeft. Creëer met
een prikpen de veren.
De kinderen maken eerst
een ontwerp, daarna mogen ze de vogel gaan kleien.
|
Productie
/Uitvoering |
Observeren
|
Beeldend Vermogen
Groep 7.
De kinderen weten hoe een
vogel eruitziet, en kunnen deze schetsen. Ze weten ook waar de vleugels
zitten, en hoe groot de vleugels in verhouding meestal zijn.
|
Begeleiden
|
Werkprocessen
Ontwerpen.
De kinderen ontwerpen
eerst hun vogel, daarna gaan ze hem kleien.
|
|
Afronden
|
Tijdsmanagement
De kinderen krijgen 25
minuten om te schetsen, 50 minuten om te kleien en 15 minuten om op te
ruimen.
|
|
Reflectie
/Nabeschouwing * |
Nabespreken
|
Reflecteren
We kijken naar de vogels die gemaakt zijn. Kunnen de
vogels blijven staan en hebben alle vleugels een verschillende vorm?
|
*
|
Beoordelen
|
Beoordelingscriteria (matrix)
Is het een vogel geworden?
0 pnt. 1 pnt. 2 pnt.
Heeft de vogel 4 vleugels?
0 pnt. 1 pnt. 2 pnt.
Hebben alle vleugels een andere vorm?
0 pnt 1 pnt. 2 pnt.
Blijft de vogel recht op staan?
0 pnt. 1 pnt. 2 pnt.
Zijn er veren te zien in de vleugels?
0 pnt. 1 pnt. 2 pnt.
|
Presenteren
|
Presentatievorm
Ik maak in het lokaal met
groen papier een bosachtergrond en zet alle vogels daarvoor neer.
|
|
Les 10; Lesfasesmodel #2
Ik was bij deze les niet aanwezig in verband met het organiseren van een sportdag op onze stageschool.
Abonneren op:
Reacties (Atom)