2 - 4 jaar: De krabbelfase
Deze fase draait vooral om motoriek. Het kind oefent met zijn motoriek en maakt eerst hele grote grove bewegingen tot fijne bewegingen vanuit de pols en de vingers.
4 - 8 jaar: Gecodeerde werkelijkheid (2a)
Kinderen tekenen dingen die ze interessant vinden en het is nog allemaal heel ondoordacht. Het is nog niet realistisch of waarheidsgetrouw.
5 - 10 jaar: Gecodeerde werkelijkheid (2b)
Het kind tekent nog niet waarheidsgetrouw of de werkelijkheid maar is zich al wel bewust van de compositie van zijn tekening. Kinderen beseffen hier dat papier een boven en een onderkant heeft.
10 - 15 jaar: De zichtbare werkelijkheid
Kinderen tekenen dingen die ze interesseren, proberen dit natuurgetrouw en zo echt mogelijk. Kinderen doen dit ook vaak door over te trekken of na te tekenen.
Vorig les kregen wij de opdracht om naar deze les kindertekeningen mee te nemen. Wij hebben met ons groepje alle tekeningen bij elkaar gelegd. We kregen een blad met allemaal beeldaspecten die we uit moesten knippen en bij de juiste tekening moesten leggen.
Ik heb de tekeningen in de fases ingedeeld;
Gecodeerde werkelijkheid 2a
Tekening ligt in interessegebied kind, maar is willekeurig getekend, niet waarheidsgetrouw.
De beeldaspecten die hierbij van toepassing zijn;
- Centraal perspectief gesloten cirkelvorm
Gecodeerde werkelijkheid 2b
Deze tekening is niet werkelijk of natuurgetrouw maar het kind denkt al enigzins na over de compositie, bijvoorbeeld de kleren van de middelste (ik als juf).
-kopbuikpoter; het figuur bestaat ui een kop, buik en benen.
De zichtbare werkelijkheid
Er is geprobeerd door dit kind het konijn natuurgetrouw na te tekennen. Gras is groen, het konijntje is bruin, er is een grondlijn, gras.
- Grondijn; dmv het gras is er een grondlijn aan gegeven.
-Symbolische kleur; een wolk is blauw, een hartje is rood, de zon is geel.
Ik gaf aan in de les dat ik snap waarom kinderen dit moeilijk vinden omdat ik zelf nog nauwelijk iets zonder na te tekenen vanaf de zijkant kon tekenen. De docent (Guido Paap) gaf ons allemaal een blaadje en gaf ons de opdracht om een klasgenoot na te tekenen. Daarna liet hij ons zien wat de vehoudingen zijn en mochten we het nog een keer proberen. Dit was ontzettend leuk en mijn tekening was toch nog goed gelukt.
Het uiteindelijke resultaat: